Taal in 2015 (recensie)

Taal in 2015Gezellig. Dat is het eerste wat in me opkomt als ik naar het boek Taal in 2015 blader. Een gezellige kamer vol mensen die samen het fotoalbum van het afgelopen jaar bekijken en herinneringen ophalen.

Toen Ruud Hendrickx, een van de auteurs van Taal in 2015, me eind vorig jaar liet weten dat hij een artikeltje zou wijden aan mijn friet-patatonderzoekje, voelde ik me gevleid. Een mini-onderzoekje van mij dat het waard was om in een publicatie van Uitgeverij Van Dale te fungeren, dat vond ik wel bijzonder. Ik keek dan ook enorm uit naar dit boek.

Bladertijd

Intussen staat het alweer een tijdje in mijn boekenkast te blinken. Ik had de aankondiging gezien, ik kreeg er een idee van in welk gezelschap ik me bevond en ik las de ene lovende reactie na de andere. Toen het boek eindelijk in mijn eigen brievenbus lag, begon ik er onmiddellijk in te bladeren. En ik ben er pas mee gestopt toen de huiselijke plicht riep. Want, man, wat een leuk boek is het toch.

Door de geweldig mooie opmaak krijg je meteen het gevoel dat je samen een fotoboek in woorden aan het doorbladeren bent. Je stoot elkaar eens aan: ‘Goh, weet je nog? Het restorestje, het kibbelkabinet, de terroroehoe. En Drs. P, die afgelopen jaar overleed, en Siri die Nederlands leerde. En oh, kijk wie er nog in staat: Griet Coupé, en Steven Delarue, en Frits Spit, en Ann De Craemer, en …’

Genieten

Tijdens het lezen en tussen de ‘ach jaaa’-momenten door krijg je ook wat achtergrond mee. Over het Engels in het Nederlands, het Nederlands als taal van de liefde, taallijstjes en Heel Holland. En dat mooie geheel danken wel allemaal aan het schrijf- en verteltalent van de vier auteurs: Toon Den Boon, Ruud Hendrickx, het Milfje-duo Sterre Leufkens en Marten Van der Meulen. Door de afwisseling tussen korte nieuwsstukjes, interviews, columns en de wat langere populair-wetenschappelijke stukjes ben je erdoorheen voor je goed en wel beseft. En dan kan het terugbladeren en nagenieten pas goed beginnen.

Oh, wil je meteen weten waar dat friet-patatverhaal van me over gaat? Het verslag van mijn mini-onderzoekje vind je hier, en voor de commentaar van Ruud Hendrickx moet je in de maand oktober zijn.

Print Friendly, PDF & Email