[Recensie] Nieuwe leestekenwijzer. Handboek voor het gebruik van leestekens en andere tekens

Nieuwe Leestekenwijzer

Onlangs is bij uitgeverij Garant het boek ‘Nieuwe Leestekenwijzer. Handboek voor het gebruik van leestekens en andere tekens’ van Peter van der Horst verschenen. Het is de vernieuwde versie van het boek Leestekenwijzer uit 1997 van dezelfde auteur. Hoog tijd dus voor een volledig herziene versie.

Boeken over leestekens

Veel adviesboeken over dit onderwerp bestaan er niet. Leestekens komen wel aan bod op taaladviessites als taaladvies.net en boeken als de Schrijfwijzer, maar ze staan er zeker niet centraal. De auteur behandelt niet alleen gewone leestekens zoals de punt, komma, puntkomma, aanhalingstekens enz. maar ook speciale tekens, zoals emoticons en accenttekens. Toch is dat handig, want leestekens spelen een belangrijke rol bij de begrijpelijkheid en duidelijkheid van geschreven teksten. En in tegenstelling tot spelling zijn er geen officiële regels voor het gebruik van leestekens. Daardoor is er vaak twijfel en daarom is een handboek als dit interessant.

Gewoonten

Een handboek over het gebruik van leestekens bevat geen vaste, officiële regels, want zoals gezegd zijn die er niet. Leestekengebruik is bijgevolg gebaseerd op gewoonten en tendensen. De Nieuwe Leestekenwijzer gaat daar uitgebreid op in: alle mogelijkheden worden vermeld en de auteur doet waar nodig uit de doeken wat het meest gebruikelijk is en wat het minst, zonder een oordeel over juist of fout te vellen. De uitleg is bijzonder gedetailleerd en elke kwestie wordt ruim gestoffeerd met soms zelfs lange lijsten voorbeelden. Van der Horst beperkt zich ook niet tot voorbeelden van hoe het moet, hij laat ook zien hoe je het beter niet doet en vertelt daarbij waarom dat zo is.

Meerdere leestekens

Soms komen er verschillende leestekens tegelijk aan bod. Dan gaat het over de positie van die leestekens tegenover elkaar, zoals een punt binnen of buiten de aanhalingstekens. Die kwesties worden bij elk leesteken behandeld. Dat zorgt voor heel wat herhaling in het boek, maar als je het als naslagwerk gebruikt, stoort dat helemaal niet. Via het register kun je ook gemakkelijk uitzoeken waar welke kwestie precies aan bod komt. Als het teken op meerdere plaatsen wordt behandeld, staat in het register een verwijzing naar de plaats waar het teken in kwestie centraal staat, niet waar het zijdelings aan bod komt.

Speciale tekens

Bijzonder aan dit boek is de lange lijst toetsencombinaties waarmee je de meest uiteenlopende speciale tekens met de computer, met name binnen Word, kunt maken. Al die opties staan netjes en overzichtelijk bij elkaar op het einde van het boek. Daardoor is het ook handig voor wie maar sporadisch eens een ongewoon accent of een letter nodig heeft die niet in ons gewone alfabet voorkomt.

Gedetailleerd

In vergelijking met het boekje Leestekens van het Genootschap Onze Taal is dit boek veel uitgebreider en biedt het veel meer gedetailleerde informatie. Dat maakt het minder geschikt als naslagwerkje waar je bij twijfel snel even iets in kunt opzoeken. Daartegenover staat dat het meer diepgang bevat en dus geschikter is voor opleidingen waarbij helder schrijven centraal staat, voor taaladviesdiensten en voor studenten. Ook het hoofdstukje met de lijst toetsencombinaties biedt een niet te onderschatten meerwaarde.

Degelijk

De Nieuwe Leestekenwijzer is een uitgebreid, gedetailleerd en helder naslagwerk, bedoeld voor iedereen die niet alleen de puntjes op de i wil zetten, maar ook het juiste leesteken op de juiste plaats. En voor iedereen die graag wil weten welke mogelijkheden er zijn, welke opties het gangbaarst zijn en welke niet of minder en hoe je de meest uiteenlopende speciale tekens kunt maken. Een waardevolle aanvulling voor de boekenkast van elke taalprofessional.

Titel: Nieuwe Leestekenwijzer. Handboek voor het gebruik van leestekens en andere tekens
Auteur: Peter van der Horst
ISBN: 9789044136708